Flash CS4 PL i tłumaczenie

Osobiście nie jestem „fanem” lokalizacji i o wiele lepiej pracuje mi się na wersjach angielskich – dotyczy to wszelakiej maści oprogramownia (i z tego co wiem, na gruncie zawodowym przeważa taka opinia). Niemniej jednak nie można zapominać o tych, którzy albo zaczynają swoją przygodę z danym programem, albo po prostu nie operują językiem angielskim.

Przede wszystkim dla nich lokalizacja pakietu CS4 jest kluczowa, a w Adobe widać, szczególnie po utworzeniu polskiego oddziału, że jego egzystencja wymiernie przekłada się na zakres tłumaczeń.Oficjalnie wersja polska pakietu CS4 zostanie udostępniona za około miesiąc, ale z tego co się orientuję w przyszłości ten dysonans między terminami pojawiana się wersji angielskich, a ich lokalizacjami ma ulec „wyrównaniu”, co również jest bardzo na plus.

Ostatnio miałem okazję zerknąć na spolszczenia pakietu CS4 (zaznaczam, nie była to wersja ostateczna), a szczególnie Flasha. Od zarania dziejów dziwiło mnie tłumaczenie słowa „trace” m.in. we Flashu. Nie ukrywam, że pierwsze co zrobiłem po odpaleniu polskiej wersji Flasha CS4, to wyszukanie zwrotów „Trace bitmap” i „Omit trace actions” mając nadzieje, że może udało się komuś znaleźć jakieś odpowiedniejsze słowo/słowa niż „obrysowanie”, które moim zdaniem ani tu, ani tu nie pasuje. Poniżej jak to zostało przetłumaczone w tej chwili…

Pomiń operacje obrysowywania (ang. Omit trace actions)

Obrysuj bitmapę (ang. Trace bitmap)
I tu pojawia się pytanie – jak byście przetłumaczyli polecenia „Trace bitmap” i „Omit trace actions” na język polski w kontekście tego co te akcje faktycznie robią (a robią to samo co we wcześniejszych wersjach)? Jestem ciekaw pomysłów. Przyznam, że sam mam problem ze znalezieniem „dobrych”, być może lepszych słów …
A tak na marginesie uważam samego Flasha CS4 za na prawde udanego (z poprzednimi wersjami to różnie to bywało), nie tylko w kontekście możliwości, które przyszły razem z Flash Playerem 10, ale przykładowo samo dodanie kości to bardzo dobry pomysł. Widać, że Flash CS4 to ukłon przede wszystkim w strone designerów, czy animatorów … biorąc pod uwagę pojawienie się Flex’a mój pogląd na temat “rozbudowywania” Flasha pod programistów, uległ weryfikacji. Wydaje się, że taki podział to słuszna droga.
Tagi: cs4,Flash,polska wersja

FLEX
AIR
PLUGIN'y FLASH
RSS dla każdego








15 komentarzy
maliboo
Trasowanie bitmap to juz suchar w wektorowym swiecie. Tutaj ktos poszedl na latwizne i nie dosc, ze strzelil łozina*, to wrzucil obydwa pojecia do jednego wora. Widac, ze tlumacz i korekta ewidentnie nie znaja srodowiska (tak, licze na wzburzenie i odzew ;>).
Skoro sam AS nie jest tlumaczony (to juz by bylo przegiecie na miare Excela) naturalnym jest tutaj >Pomin akcje/operacje “trace” (w kodzie)akcje< poniewaz to ActionScript ;P
A kosci bylyby fajniejsze, gdyby nie wywalili opcji interaktywnosci@runtime. Nie widze tego, albo dostalem pypcia na oku. Przydalby sie rowniez jakis enveloping, do ustawiania strefy wplywu przy ?armaturowaniu¿ shape’ow.
Nota bene kosci wraz z proceduralnym rysowaniem w Deco i Spray sa doskonalym przykladem ile mozna wycisnac z JSFL. Do dzis mnie dziwi, czemu powstalo w nim tak malo dodatkow. Moze gdyby Adobe w koncu udostepnil swojego obfuskatora do JSFL, chociazby odplatnie, tworcy tychze byliby bardziej skorzy do ich tworzenia.
* Ci co czytali Dune w tlumaczeniu Lozinskiego beda wiedziec.
3 lis 2008
maliboo
Pawel, naprawde zaczynam podejrzewac, ze moderowanie kazdziutenkiego komentarza to strategia PiaRowa :>
3 lis 2008
Robert
Omit trace actions – Pomiń akcje powiadamiania
Trace bitmap – tu akurat “Obrysuj bitmapę” jest w miarę ok.
Niemniej i tak uważam, że każde spolszczenie programów (nie tylko Adobe) brzmi straszliwie “drewnianie”. Ale jak pisałeś w poście – jak ktoś z angielskim jest na bakier to nie ma innej opcji.
3 lis 2008
Paweł Cichoń
@maliboo
Ej, tylo bez takich ;) – PR zostawmy na boku. W tej chwili wyłączyłem moderacje komentarzy kompletnie, bo nie wiem jak zrobić, jak pisałeś w mailu, żeby po pierwszej akceptacji, kolejne komentarze autora tego już nie wymagały – niby jest to standard, ale coś po upgradzie wordpress’a na nowsza wersje się zepsuło, a nie miałem czasu się temu przyglądnąć bliżej … … to jak Maciek, może być? ;)
3 lis 2008
Paweł Cichoń
@maliboo
Co do JSFL, zgadzam się w 100% – trafne spostrzeżenie. API jest, ale zabrakło pary i pomysłu na “zabezpieczenie – pseudokompilacje kodu”, co dziwne, bo wydaje się, że mógłby się z tego stworzyć niezły rynek dodatków JSFL.
3 lis 2008
maliboo
Hah, wiedzialem, ze trza pojechac po bandzie;P Autozatwierdzanie komentarzy osob “klepnietych” uwazam po prostu za mily gest w kierunku stalych czytelnikow. Dlatego tak bardzo na to nalegam;]
Ale jak masz zostac zjedzony przez spam, to lepiej wrocic do moderowania calosci… a w wolnym czasie przyjrzyj sie opcji do filtrowania.
3 lis 2008
Kamil
@Robert
Omit trace actions – Pomiń akcje powiadamiania
Dla mnie trace kojarzy się prędzej ze słowem “śledzenie”.
Np. przy pakietowaniu danych tracing package.
Moge się mylić :)
4 lis 2008
qzim
Takie tlumaczenie, ze robi sie polską wersję dla tych którzy dopiero zaczynają i nie znają angielskiego do mnie nie trafia. Bo jeśli ktoś dopiero zaczyna to i tak nie bedzie wiedzial o co kaman czy to wersja polska czy angielska. To potem skutkuje tylko tym ze takim osobom ciezko sie przestawic na angielski ktory raczej ze wzgledu na zasieg jest pewnym standardem (jesli chce sie pracowac bardziej globalnie) w roznego rodzaju aplikacjach. Dobrze ze sie nie zabierają za tłumaczenie klass z sdk…to by przeciez tez ulatwilo prace zaczynającym…
ps. fakt łozin ostro z..ł dune, na szczescie zajal sie tym phantom press
7 lis 2008
Paweł Cichoń
Coś jednak z tym CS4 jest nie tak, jak mam fla’a który zawiera dosyć dużą liczbę klatek, wszystko z niewiadomych przyczyn zwalnia – strasznie zwalnia. Nie mam pojęcia o co chodzi, ale widać po znajomych, że nie tylko ja mam ten problem.
16 lis 2008
maliboo
Kfiatkuf cionk dalszy:
Error: Error #2002: Operacja została wywołana na nieprawidłowym sokecie.
Kamą! >sokeciesockecieerrorem
24 lis 2008
maliboo
Ou, chyba cos siem spsul filter hateemelowy
24 lis 2008
maliboo
https://bugs.adobe.com/jira/browse/FP-1093
Glosowac!!!!!!!!!11111111JEDEN
25 lis 2008
imbryk
to jak już głosujemy na “ficzersy” to załatwmy jeszcze kwestię całkowitego tłumaczenia fp i sdk – ja tego zdecydowanie nie chcę:
https://bugs.adobe.com/jira/browse/FP-1107
https://bugs.adobe.com/jira/browse/SDK-18241
28 lis 2008
nivellen
jestem osobą która dopiero raczkuje we flashu… ale zgadzam się, że tłumaczenie ze względu na początkujących nie jest trafnym argumentem…
po co komu polskojęzyczna skórka jeśli sam język programowania jest po angielsku…
tłumaczenia są chyba tylko po to by wyciągnąć $…
na stronie adobe mamy cenę 699$… a cena polskiej wersji(nieosiągalnej ze strony adobe) to już 3200 zł…
co daje ponad 1000$…
…
6 sty 2009
maliboo
Livin’ in Yurop is sometimes hard ;)
17 sty 2009
Skomentuj “Flash CS4 PL i tłumaczenie”